کمیته علمی- پژوهشی دانشکده علوم پزشکی وارستگان

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

تـنها مـغز انسـان در پـیری کوچـک مـی‎شود

ساناز آرزم جو | شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۳۷ ب.ظ

مطالعات جدید حاکی از آن است که مغز شامپانزهها که گفته میشود شباهت زیادی به انسان دارند، بر خلاف انسان با افزایش سن، کوچکتر نمیشود.این یافتهها حاکی از آن است که انسان بیش از شامپانزه در برابر بیماریهای مرتبط با افزایش سن آسیبپذیر است؛ زیرا طول عمر بیشتری دارد. این پژوهشگران اعلامکردند طول عمر بیشتر انسان احتمالاً از آثار داشتن مغزی بزرگتر بوده است!

نتایج نشان میدهد رسیدن به سنین پیری، حاصل روند تکاملی برای پاسخگویی به نیاز بهبارآوردن بچههای باهوشتر است. با پیرترشدن انسان، مغز سبکتر میشود. با رسیدن به سن 80 سالگی، مغز انسان بهطور متوسط 15 درصد از وزن اولیهاش را از دست میدهد. مغز افرادی که از بیماریهایی همچون آلزایمر رنج میبرند، حتی انقباض بیشتری دارد. این کاهش وزن به فرسایش ساختارهای ظریفی از نورونها و اتصالات میان آنها مربوط است. به نظر میرسد که همزمان با این فرسایش، توانایی مغز در پردازش افکار و خاطرات و مخابره علائم به سایر بخشهای بدن افت میکند. محققان میدانند که بخشهای مشخصی از مغز وضع بدتری از بقیه پیدا میکنند؛ قشر مخ که در فرآیند تفکر نقش مهمیدارد، بیش از مخچه که کار آن عمدتاً کنترل اعضای بدن است، منقبض میشود. دانشمندان هنوز بهطور کامل علت این مسئله را که چرا مغز ما انسان‌ها این انقباض مستمر را تجربه میکند، درک نکردهاند. اکنون تیمی از محققان علم اعصاب، انسان شناسان و محققان پستانداران عالی، با مقایسه تصاویر ام.آر.آی از 80 انسان سالم در فاصله سنی 22 تا 88 سال با تصاویر همین تعداد شامپانزه که در محیط بسته بزرگ شدهاند، دریافتند که مغز شامپانزهها با افزایش سن منقبض نمیشود.

«چت شروود» انسان شناس از دانشگاه جورج واشنگتن که این مطالعه تحت سرپرستی او انجام شده بر این تصور است که انسانها بیشتر زندگی میکنند تا «بهای» فرزندانی با مغز بزرگتر را بپردازند! انسانها نسبت به سایر میمونهای بزرگ زندگی طولانیتری دارند. بخش اعظم این زندگی طولانی مربوط به بعد از دوران یائسگی است، درحالی که شامپانزهها تا پایان عمر توانایی باروری دارند. اندازه مغز انسان سه برابر مغز شامپانزه است.

 

نویسنده : امید پوراسماعیل


  • ساناز آرزم جو

چربی ها یا لیپید ها

ساناز آرزم جو | شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ

لیپیدها دسته‌ای از مولکولهای غیر قابل حل در آب و قابل حل در حلالهای آلی مانند اتر ، کلروفرم  ، متانول و استون هستند . بسیاری از این ترکیبات ، دارای ترکیبات آب گریز و آب دوست هستند که از این ویژگی برای درست کردن صابون و یا درمان سرطان استفاده می کنند . از نظر ساختاری ، لیپیدها در مقایسه با سایر درشت مولکولهای زیستی کوچک‌اند و واحدهای ساختاری آنها را ترکیباتی به نام اسید چرب تشکیل می‌دهند .

  • ساناز آرزم جو

گردو

ساناز آرزم جو | يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳ ب.ظ

یک خوراکی مفید برای حفظ زیبایی موها


مصرف گردو به تقویت مو، کاهش ریزش مو و رشد آن کمک می‌کند.

محققان انجمن بهداشت و سلامت هند اظهار کردند: گنجاندن آجیل به ویژه گردو در وعده غذایی افراد بسیار مفید است.

برخلاف آنچه مردم باور دارند، هر اونس گردو شامل سه واحد چربی، چهار گرم پروتئین و دو گرم فیبر است که کنترل‌ کننده خوبی برای وزن افراد و تغذیه مفیدی برای مو به علت داشتن بیوتین(ویتامین (B۷است و به تقویت مو، کاهش ریزش مو و رشد آن کمک می‌کند.

محققان افزودند: گردو به عنوان عامل سیری در افراد نیز محسوب می‌شود.

همچنین گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مفید است. وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترولها در گردو در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است. از دیگر مزایای گردو کمک به بهبود خواب در افراد است، زیرا این ماده غذایی حاوی ملاتونین هورمونی است که باعث تنظیم خواب می‌شود.

 

روغن گردو نیز برای محافظت از پوست و خشکی آن توصیه می‌شود. همچنین برای ماساژ درمانی، عطر درمانی و در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود.

 

این مطالعه در مجله هندی "Diabetic Living" منتشر شده است.

  • ساناز آرزم جو

آب

ساناز آرزم جو | يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰ ق.ظ

صبح‌ها تا می‌توانید آب خنک بنوشید!


 

آب خنک باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید و وزن بدن بر اساس میزان آبی که می نوشید، تنظیم می شود. لذا هر چقدر آب بیشتری بنوشید، وزن بدن کمتر خواهد شد.

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، این یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی که اضافه وزن دارند به ازای هر ۵ /۱۲ کیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یک لیوان آب اضافی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چاقی یکی از معضلات جهان امروزی است و بسیاری از افراد چاق به دنبال یک راه معجزه آسا برای کاهش سریع و آسان وزن هستند. ولی در حقیقت هیچ معجزه ای در کار نیست. تنها راه معقول و علمی کاهش وزن این است که مقدار کالری که شما می سوزانید، بیشتر از مقداری باشد که دریافت می کنید.

بررسی ها نشان می دهند، نوشیدن آب خنک در صبحگاه باعث می شود تا انرژی تان در روز تامین شود و احساس شادی ونشاط در طول روز داشت باشید.

همچنین نوشیدن آب خنک باعث می شود تا مشکلات کبدی شما برطرف شود و اگر دچار کبد چرب هستید این مشکل برطرف شود.

نتایج مطالعات نشان می دهند، آب خنک باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید و وزن بدن بر اساس میزان آبی که می نوشید، تنظیم می شود. لذا هر چقدر آب بیشتری بنوشید، وزن بدن کمتر خواهد شد.

  • ساناز آرزم جو

هورمون ها

ساناز آرزم جو | يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۲۱ ق.ظ

 انواع هورمون ها:

هورمون ها به چند گروه شیمیایی تقسیم می شوند: هورمون های استروئیدی، هورمون های پروتئینی یا پپتیدی، هورمون های آمینی و هورمون های پروستانوئیدی

  • ساناز آرزم جو

عدم تحمل لاکتوز

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۰۷ ب.ظ

عدم تحمل لاکتوز که کمبود لاکتاز نیز گفته میشود، به این معنی است که بدن قادر به هضم کامل قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی نیست.

این مسأله معمولاً خطرناک نیست؛ ولی، علائم تحملنکردن لاکتوز میتواند آزاردهنده باشد. نقص در لاکتاز، معمولاً مسئول تحملنکردن لاکتوز است. در بسیاری از مردم، سطح لاکتاز پایین است؛ ولی فقط افرادی که دارای نشانههای مرتبط هستند، طبق تعریف عدم تحمل لاکتوز دارند.

  • ساناز آرزم جو

PCR

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

  PCRیا واکنش زنجیرهای پلیمراز (Polymerase Chain Reaction تکنیکی است که با استفاده از آن میتوان در مدتزمان کوتاه یک قطعه خاصی از مولکول DNA را در شرایط آزمایشگاهی میلیون‌ها بار تکثیر نمود. این قطعه DNA ممکن است یک ژن، بخشی از یک کروموزوم یا بخش‌هایی از ژنوم یک موجود باشد.

البته در تکثیر DNA با روش PCR، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که مهمترین آنها اندازه قطعات قابل تکثیر می‌باشد؛ بهطور‌ی که حداکثر اندازه قطعه‌هایی که با روش PCR معمولی تکثیر می‌گردد، 5000 نوکلئوتید (5 kb) و در روش‌های بهینهشده تا 20هزار نوکلئوتید (20 kb) میباشد.

  • ساناز آرزم جو

معرفی سلول های خونی

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۷ ب.ظ

مـیلوبلاست

اولین سلول پیش‌‌ساز و قابل شناخت رده نوتروفیل است که در حالت طبیعی اندازه آن بزرگ و قطری برابر 25-20 میکرومتر دارد.

دارای هسته بزرگ، گرد یا بیضی و معمولاً کناری

کروماتین هسته: بنفش کمرنگ، یکدست و باز و ظریف

5-2 هستک  (Nucleolus) به رنگ آبی تا خاکستری در آن مشاهدهمیشود.

دارای سیتوپلاسم اندک

سیتوپلاسم به علت فعالبودن جسم گلژی، در اطراف هسته روشنتر و در دیگر نواحی به خاطر وجود مقدار زیادی شبکه آندوپلاسمیک دانهدار و ریبوزومهای آزاد، پررنگ و بازوفیل است. در میلوبلاستهای رسیدهتر، تعدادی گرانولهای اولیه یا آزروفیل مشاهدهمیشود.

پلیزومها و گرانولهای اولیه دارای آنزیم میلوپراکسیداز هستند؛ بنابراین با رنگآمیزی پراکسیداز، میلوبلاستها را میتوان از لنفوبلاستها متمایز نمود.

  • ساناز آرزم جو

تـأثیر شـکلات داغ برجـوان‎سـازی سلـول‎های مـغز

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ


به گفته دانشمندان انگلیسی، مصرف مرتب شکلاتداغ سلولهای مغز را جوان می کند.

به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نووایا گازیه تا پژوهشگران طی تحقیقاتی با شرکت دهها هزار فرد مسن متوجه این مسأله شدهاند.

به گفته آنها در شکلات داغ مقادیر زیادی مواد مفید از جمله پلی فنل، آنتیاکسیدان و فلاوونوئید وجود داردکه همانها مکانیزمهای احیای سلولهای مغز را فعال میسازند. به عقیده متخصصان، فلاوونوئیدها همچنین مانع مرگ سلولهای مغز میشود.

 


نویسنده : امید پور اسماعیل

 

  • ساناز آرزم جو

اندر احوالات کنگره (قسمت اول )

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸ ب.ظ

سفر: همه ما آدما تا اسم سفر به گوشمون میخوره، از خوشحالی میخوایم بال در بیاریم؛ چون تصوری که از سفر داریم اینه که یه چند روزی رو قراره عشق و حال کنیم، بدون وجود هیچ مزاحمی. اما الآن میخوام واستون از ماجرای یه سفر 4 روزه 11 دانشجوی وارستگانی بگم. سفری که انصافاً از پسرا یه پا شیرمرد و از دخترا یه پا شیرزن ساخت. اما بذارین قبلش شمارو با این دانشجوهای نابغه آشنا کنم.

پسرا: علیرضا غفلتی (علوم تغذیه91)، امید پوراسماعیل (علوم آزمایشگاهی 90)، مهرداد مصدق (علوم آزمایشگاهی 91)، سجاد ناصری (علوم آزمایشگاهی 90)

دخترا: هانیه ریاحی (علوم آزمایشگاهی 91)، الناز ظهیری (علوم آزمایشگاهی 91)، مونا مختاری (علوم آزمایشگاهی 91)، زینب کیافر (علوم تغذیه 91)، آوا حسنپور (علومتغذیه 91)، فاطمه رحمانی (علومتغذیه 90)، اعظم رستگار (علوم آزمایشگاهی 90)

ماجرا از این جا شروع شد که این 11 دانشجوی نابغه قرار شد تا با هماهنگی دانشکده در یک کنگره با نام آزمایشگاه و بالین که قرار بود در تهران برگزار بشه، شرکت کنن. این 11نفر همه کاراشونو کردن و قرار شد که همشون روز 2شنبه، 21 بهمن، ساعت 8 شب تو ایستگاه    راه آهن حاضر باشن.

  • ساناز آرزم جو