کمیته علمی- پژوهشی دانشکده علوم پزشکی وارستگان

PCR

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

  PCRیا واکنش زنجیرهای پلیمراز (Polymerase Chain Reaction تکنیکی است که با استفاده از آن میتوان در مدتزمان کوتاه یک قطعه خاصی از مولکول DNA را در شرایط آزمایشگاهی میلیون‌ها بار تکثیر نمود. این قطعه DNA ممکن است یک ژن، بخشی از یک کروموزوم یا بخش‌هایی از ژنوم یک موجود باشد.

البته در تکثیر DNA با روش PCR، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که مهمترین آنها اندازه قطعات قابل تکثیر می‌باشد؛ بهطور‌ی که حداکثر اندازه قطعه‌هایی که با روش PCR معمولی تکثیر می‌گردد، 5000 نوکلئوتید (5 kb) و در روش‌های بهینهشده تا 20هزار نوکلئوتید (20 kb) میباشد.

با این تعریف، PCR همانند یک دستگاه فتوکپی عمل می‌کند که به وسیله آن می‌توان صفحاتی از کتاب ژنوم هر موجود را به تعداد دلخواه و مشابه نسخه اصلی (البته در مواردی همراه با خطاهای جزئی) تکثیرنمود.

درموجودات زنده، مجموعه‌ای از چند پروتئین و آنزیم در فرآیند همانندسازی DNA نقشدارند. درحالیکه در واکنش PCR تنها نوع خاصی آنزیم DNA پلیمراز مقاوم به حرارت به نام Taq polymerase به همراه بافر، کلرید منیزیم و نوکلئوتیدها جهت تکثیر قطعات DNA استفادهمیشود.

مخترع واکنش  PCR کَری مولیس (Kary Mullis) میباشد که درسال 1983 این روش را جهت تکثیر  DNA معرفیکرد. قبل از این کشف، ساخت قطعات  DNA با روش‌های کند و پرهزینه شیمیایی انجام میگرفت. به دلیل اهمیت این اختراع، کاربردهای فراوان و نقش ارزنده آن در پیشرفت علم ژنتیک و زیست‌شناسی ‌مولکولی، وی جایزه نوبل شیمی را در سال 1993 دریافتکرد.

واکنش PCR به‎طور روزمره در اکثر آزمایشگاه‎های تشخیصی و تحقیقاتی استفاده میشود و در موارد بسیاری مثل شناسایی و جداسازی ژن‌ها، کلونینگ، طبقه‌بندی و شناسایی موجودات زنده، تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و حتی پرونده‌های جنایی و تعیینهویت کاربرد دارد. در حال حاضر و نزدیک به 30  سال پس از کشف PCR، تحقیقات ژنتیک مولکولی بدون استفاده از این تکنیک قابل تصور نیست.

 

اساس واکنش PCR جهت تکثیر توالی DNA دو رشته‌ای، تغییرات دمایی است. در ابتدا، پیوندهای هیدروژنی دو رشته توالی DNA با حرارت «94-95 درجه سلسیوس» شکسته و دو رشته از یکدیگر جدا می‌شوند. سپس دمای واکنش پایین آورده میشود (معمولاً 50 تا 60 درجه سلسیوس). در این مرحله، دو قطعه کوتاه DNA تکرشته‌ای (معمولاً بین 18 تا 30 نوکلئوتید) که دقیقاً مشابه دو طرف قطعه DNA موردنظر، برای تکثیر طراحی و ساخته شده‌‌اند (با نام پرایمر یا آغازگر)، به توالی‌های مکمل خود در دو رشته باز شده DNA متصل می‌گردند. این دو قطعه انتهای ¢3 آزاد جهت فعالیت آنزیم DNA پلیمراز را فراهم می‌نماید، کاری که در همانند‌‌سازی در موجودات زنده توسط آنزیم پرایماز و توالی اولیه ساختهشده توسط آن انجام میگیرد. درمرحله بعد، دمای واکنش تا 72 درجه سلسیوس (دمای مناسب آنزیم Taq polymerase) افزایش یافته و عمل تکثیر قطعه DNA مورد نظر بین دو پرایمر با استفاده از نوکلئوتیدهای موجود، توسط آنزیم Taq polymerase مقاوم به حرارت انجام میپذیرد. این 3 مرحله بین 25 تا 40 بار تکرار میشود؛ که به آن چرخه‌های PCR میگویند.

مرحله اول: واسرشت‏سازی Denaturation)،30تا 60 ثانیه)

عمل انجام شده در این مرحله: جدا شدن دو رشته DNA

مرحله دوم: اتصال Annealing)،30تا 60 ثانیه)

عمل انجامشده در این مرحله: اتصال پرایمرها به نواحی مکمل روی DNA و تعیین محدوده تکثیر قطعه DNA

مرحله سوم: گسترش (ExtensionیاElongation)، به ازای هر 1000 نوکلئوتید طول قطعه 60 ثانیه

عمل انجامشده در این مرحله: تکثیر قطعه DNA مورد نظر

اجزای واکنش PCR:

در یک واکنش PCR، از نمونه DNA، آنزیمTaq polymerase، پرایمرها، بافر، یون منیزیم، نوکلئوتیدها و آب حضور استفاده میشود.

کاربردهای Real Time PCR  :

1. تعیین تعداد کپی از هر ژن

2. سنجش میزان بیان ژن 

3. سنجش ویروسها

4. اندازهگیری میزان آسیب به DNA

5. پیگیری نتایج پیوند عضو

6. پیگیری نتایج، پس از پیوند سلولهای بنیادی خونساز

7. بررسی انواع تریزومی

8. تشخیص سرطان در حین عمل جراحی

9. تشخیص قبل از تولد و تعیین جنسیت با استفاده از سلولهای جدا شده از خون مادر

و بسیاری موارد دیگر . 


نویسنده : امید پوراسماعیل

  • ساناز آرزم جو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی