کمیته علمی- پژوهشی دانشکده علوم پزشکی وارستگان

عدم تحمل لاکتوز

ساناز آرزم جو | شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۰۷ ب.ظ

عدم تحمل لاکتوز که کمبود لاکتاز نیز گفته میشود، به این معنی است که بدن قادر به هضم کامل قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی نیست.

این مسأله معمولاً خطرناک نیست؛ ولی، علائم تحملنکردن لاکتوز میتواند آزاردهنده باشد. نقص در لاکتاز، معمولاً مسئول تحملنکردن لاکتوز است. در بسیاری از مردم، سطح لاکتاز پایین است؛ ولی فقط افرادی که دارای نشانههای مرتبط هستند، طبق تعریف عدم تحمل لاکتوز دارند.

علائم:

علائم این اختلال، معمولاً 30دقیقه تا 2ساعت پس از خوردن یا آشامیدن غذاهای حاوی لاکتوز شروع میشود. نشانههای معمول عبارتاند از: اسهال، حالت تهوع وگاهی استفراغ، کرامپ (گرفتگی)های شکمی، نفخ و گاز.

آزمایشهای تشخیصی:

ممکن است پزشک براساس علائم و پاسخ به کاهش میزان غذاهای لبنی در رژیم، به وجود این بیماری مشکوک شود؛ که با انجام یک یا چند مورد از تستهای زیر می تواند از این تشخیص مطمئن شود:

تست تحمل لاکتوز؛ تست هیدروژن تنفسی؛ تست اسیدیته مدفوع.

 

رژیم غذایی و نکات تغذیهای:

این افراد قادرند با خوردن فرآورده‌‌های لبنی کمترعلائم خود را کاهش دهند. به همینمنظور، میتوانند از فرآوردههای لبنی دیگر استفادهکنند؛ مانند:

1. شیرپرچرب

2. شیرهای طعمدار:

به طور کلی، زمانی که شیر با ماده دیگری مثل شکر یا کاکائو و یا سایر مواد طعمدار و یا به صورت پرچرب مصرف میشود، هضم و جذب لاکتوز آن افزایش مییابد؛ به این دلیل که انتشار زیاد میشود؛ یعنی ماده ثانویه، به همراه جذب خود، لاکتوز را نیز جذب میکند و بدینترتیب، جذب لاکتوز تسهیلمیگردد.

3. ماست:

 

ماست بهدلیل داشتن باکتریهای اسیدلاکتیکی از جمله: لاکتوباسیلوسبولگاریکوس و استرپتوکوکوسترموفیلوس، بهتر از شیر در این افراد پذیرفتهمیشود. بهعلاوه ماست، ترشح اسید معده را تنظیممیکند و منجر به تحریک سلولهای روده برای ترشح آنزیم لاکتاز میشود. ماستهای میوهای و یا ماستهایی که دارای طعمدهنده هستند، درمقایسه با ماستهای ساده، دارای فعالیت لاکتازی کمتری هستند.

استفاده از مکمل آنزیمی لاکتاز و شیرهای بدون لاکتوز:

از راههای تغییر رژیم برای کاهش علائم این اختلال میتوان به نمونههای زیر اشاره کرد:

انتخاب واحدهای کوچکتر لبنیات

خوردن شیر همراه وعدههای غذایی

طبقهبندی محصولات براساس میزان لاکتوز

مصرف فرآوردههای دارای لاکتوز کاهشیافته یا فاقد لاکتوز

توجه به لاکتوز پنهان: اغلب، به غذاهای آماده مثل غلات صبحانه، سوپهای فوری، سسهای سالاد، خامههای غیرلبنی، گوشتهای فرآیندشده ومخلوطهای آماده پخت، شیر و لاکتوز اضافه میشود. برچسبهای تغذیهای را برای وجود شیر و لاکتوز در لیست مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

 

پروبیوتیکها:

پروبیوتیکها، ارگانیسمهای زنده موجود در رودهها هستند که به حفظ سیستمگوارش سالم کمکمیکنند. پروبیوتیکها همچنین بهعنوان محیطهای کشت فعال یا زنده در ماستها و بهعنوان مکمل به شکل کپسول موجودند. گاهیاوقات از پروبیوتیکها برای رفع مشکلات دستگاهگوارش مثل اسهال و سندرم روده تحریکپذیر استفادهمیشود. آنها همچنین در هضم لاکتوز به بدن کمک میکنند. 

فرآیند درمان:

مرحله اول: ابتدا باید مقدار مصرف روزانه شیر را کاهش دهیم.

افراد دارای عدم تحمل لاکتوز معمولاً با مصرف بیشتر از 12 گرم شیر در روز علائم خود را بروز میدهند. بنابراین باید ابتدا کمتر از این مقدار (کمتر از یک لیوان) مصرفکنند.

مرحله دوم: استفاده از سایر فرآوردهها؛ به خصوص فرآوردههای جامد؛ مانند پنیر

مرحله سوم: استفاده از فرآوردههای لبنی حاوی پروبیوتیک

نویسنده :علیرضا غفلتی

 

 

طب سنتی در دنیای مدرن:

در طبسنتی، به بیماری عدم تحمل لاکتوز اشارهنشدهاست؛ اما توصیههایی برای ازبینبردن نفخ شده که بررسی و مقایسه آنها با علم امروز، نتایج جالبی را نشان میدهد:

عسل: در مقدار کم (یک قاشق غذاخوری) میتواند برای درمان نفخ شکم مفید باشد؛ اما اگر بیش از این مقدار مصرف شود، خود میتواند یک عامل نفاخ باشد!

 

شیرینبیان: برای درمان نفخ مفید است؛ اما به دلیل داشتن میزان قند بالا، زیاد توصیه نمیشود؛ به خصوص برای افراد دارای دیابت.

زیره سیاه: اثر ضدنفخی مفیدی دارد؛ اما بهتر است به صورت ژل مصرفگردد؛ چرا که در صورت مصرف خام، باعث کدرشدن پوست میشود.

نویسنده :آوا حسن پور

  • ساناز آرزم جو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی